Beberapa penelitian telah dibuat dan menyatakan bahawa ada beberapa penyakit yang sering dan kerap menghantui perempuan, hal ini kerana ada perbezaan antara lelaki dan perempuan dalam hal hormon, komposisi tubuh dan beberapa perbezaan lainnya.

jenis masalah wanita

Imej via [sinarharian]

Berikut 10 penyakit yang lebih sering menyerang wanita berbanding lelaki.

 

1. Kanser Rahim

Kanser rahim ini dapat dikesan awal sepertinya, pendarahan selepas manopaus. Hal ini Sepatutnya wanita perlu membuat pemeriksaan sekiranya ia berlaku agar doktor dapat mengesahkan sama ada ia penyakit serius. Apabila perkara ini dibiarkan dan tidak mendapatkan sebarang rawatan, sel kanser boleh merebak ke tahap 4.

 

2. Kanser Payudara

Mengikut kajian, Sekiranya terdapat ketulan, risiko untuk seseorang itu mengalami kanser payudara pada peringkat awal.Selain itu juga, perubahan pada tekstur kulit atau pembesaran liang kulit payudara seakan-akan kulit buah oren juga adalah tanda awal. Oleh itu, jika terdapat kesan seperti berikut adakan temu janji dengan pegawai perubatan untuk menjalani ujian klinikal secara tahunan bagi mengesan sebarang keabnormalan payudara.

 

3. Lupus

Sederhananya, penyakit lupus adalah keadaan di mana tubuh memproduksi antibodi secara berlebih. Jenis penyakit ini menyerang berbagai jaringan seperti, sendi, kulit, otak, paru-paru, ginjal, dan pembuluh darah. Penyakit  ini biasanya hanya dialami dalam waktu yang singkat saja.Selain itu, kebanyakan kasus lupus terdeteksi pada pesakit yang berusia 15-45 tahun.

 

4. Penyakit Menular Seksual

Penyakit menular seksual menyebar melalui hubungan intim, baik secara vaginal, anal, mahupun oral. Gejala yang dapat muncul akibat penyakit menular seksual akan berbeza-beza tergantung jenis penyakitnya seperti muncul benjolan, luka, atau lepuhan di sekitar penis, vagina, anus, atau mulut. Seterusnya, Vagina atau penis akan terasa gatal dan terbakar. Selain itu, nyeri ketika buang air kecil atau berhubungan intim dan sering Keluar cairan dari penis (kencing nanah) atau vagina (keputihan).

penyakit wanita

Imej via [lifealth]

5. Tiroid

Tiroid bengkak pada bahagian leher dengan keadaan individu bertubuh kurus dan mata terjojol, mungkin ada yang beranggapan ia sebagai penyakit biasa. Bagaimanapun, ramai tidak sedar gejala itu dan ciri serangan seakan-akan penyakit lain. Serangan penyakit ini disebabkan oleh beberapa punca antaranya kekurangan iodin dan sistem antibodi tubuh lemah.

 

6. Depresi

Depresi adalah penyakit mental yang ditandai dengan perasaan sedih yang terkurung dalam diri. Banyak faktor yang dapat memicu depresi, termasuk genetika, biologi dan kimia otak, dan peristiwa kehidupan seperti trauma, kehilangan orang yang dicintai, hubungan yang gagal, pengalaman anak usia dini, atau situasi stress. Depresi dapat memicu tindakan bunuh diri. Anda juga mungkin melihat depresi melalui bahasa tubuh seperti terlihat sengsara, mata menangis, alis berkerut, dan mulut cemberut.

 

7. Infeksi Saluran Kencing

Jangkitan pada saluran kencing bawah merupakan jangkitan yang kerap berlaku. Jangkitan ini lebih kerap kepada wanita berbanding lelaki. Ini kerana urethra wanita adalah lebih pendek berbanding lelaki.Bakteria merupakan penyebab utama jangkitan saluran Kencing. Antara ciri-ciri klinikal jangkitan yang berlaku pada pundi kencing termasuk kesakitan atau kepedihan ketika membuang air kecil.

jenis penyakit wanita

8. Celiac

Penyakit ini merupakan keadaan autoimun, di mana tubuh salah mengenali senyawa yang terkandung di dalam gluten sebagai ancaman yang membahayakan dan malah membentuk antibodi untuk mengatasinya, sehingga menyerang jaringan tubuh yang sihat. Sehingga kini penyebab  dari penyakit celiac masih belum diketahui, tetapi yang pastinya kombinasi dari kelainan genetik,seperti menjalani pembedahan,dan kehamilan diduga menjadi penyebab penyakit celiac.

 

9. Gangguan Makan

Penyebab gangguan makan sebenarnya tidak diketahui secara pasti. Pasalnya gangguan makan adalah masalah yang cukup rumit kerana banyak faktor yang mempengaruhi penyimpangan perilaku ini. Dalam beberapa penelitian, diketahui juga bahawa gangguan makan ini bisa diwariskan. Seterusnya, Keadaan dari dalam tubuh, seperti hormon, atau kurangnya energi juga boleh terjadinya gangguan makan.

 

10. Osteoarthritis

Sendi yang paling sering mengalami keadaan ini meliputi tangan, lutut, pinggul, dan tulang punggung. Tetapi perkara ini tidak menutup kemungkinan bahawa sendi-sendi yang lain juga boleh terserang.  Saat tulang rawan mengalami kerusakan, teksturnya yang licin akan menjadi kasar. Jika penderita mengalami osteoarthritis di bahagian tangan, gejala seperti munculnya benjolan dan bengkak di sekitar jari dapat terjadi.

 

Rujukan

  1. doktersehat
  2. hellosehat
  3. halodoc